Aan het Museumplein, één van de duurste stukjes Amsterdam, staat sinds vandaag
officieel het kantoor van de Friesland Bank. Gericht op ondernemers en
investeerders. De opening is een grote stap in de landelijke uitrol van de
bank.
Hoewel, landelijk…? Zover wil bestuursvoorzitter Willem Cramer niet
gaan. In principe wil Friesland Bank uitbreiden tot aan de grote rivieren.
De Friese, protestantse nuchterheid verhoudt zich kennelijk niet zo goed tot
het Brabantse en Limburgse, bourgondische katholicisme.
Na Amsterdam wil Friesland Bank vestigingen gaan openen in allereerst
de steden Rotterdam, Arnhem, Apeldoorn en Leiden staan al op de rol.
De Amsterdamse vestiging zal voorlopig bestaan uit 15 man. Als de zaken
goed gaan, dan zal dat snel uitgebreid worden tot 30. En de zaken gáán goed,
stelt bestuursvoorzitter Cramer.
Want waar hij eerst dacht dat de nieuwe vestiging pas over drie jaar
break-even zou draaien, zal dat al "veel sneller het geval zijn".
Dat komt misschien ook doordat de Amsterdamse vestiging al sinds
november 2006 bezig is met opbouwen. Het verkennende werk is al gedaan, het
juiste personeel aangenomen, en de eerste proposities naar klanten zijn al
gemaakt.
Niettemin waren er zowel binnen als buiten de bank wisselende reacties op de
gang naar Amsterdam.
Binnen het Friese bedrijf zetten medewerkers in eerste instantie vraagtekens
bij de uitrol naar de rest van het land, zei bestuursvoorzitter Cramer.
Leonie Jessen, de directeur van de Amsterdamse vestiging, merkte
tijdens een perspresentatie voor de officiële ingebruikname van het pand op
dat partijen buiten de bank ook even stonden te kijken.
"'Komen jullie óók al hierheen?', was een reactie die ik veel hoorde",
zei Jessen. "'Er is hier al zoveel concurrentie', werd er dan aan
toegevoegd. Maar wij hebben een streepje voor. Wij brengen de Friese cultuur
mee."
Volgens Cramer zijn "die nuchterheid, de typisch Friese betrouwbaarheid"
en de "goede mensen die wij hebben" de factoren die voor Friesland
Bank het verschil maken in de strijd met de Amsterdamse concurrentie.
Die Friese cultuur is dan wel iets wat de overwegend Amsterdamse medewerkers
van het filiaal zich snel eigen moeten gaan maken; slechts één is
daadwerkelijk Fries, zegt Jessen.
Tegelijkertijd mag de bank "niet kakkineus zijn", zegt
Cramer.
Daar krijgt de PR-afdeling wel een flinke dobber aan. Het filiaal staat
in één van de meer kakkineuze buurten van Amsterdam: in stadsdeel Oud-Zuid,
aan het Museumplein, pal naast het zwaarbeveiligde Amerikaanse consulaat en
op een steenworp afstand van de P.C. Hooftstraat.
Maar perceptie is alles, zo weet men bij Friesland Bank. "In de strijd om
de gunst van de klant gaat om de perceptie van die klant",
verduidelijkt Ruurd Verdam.
Hij is sinds drie jaar directeur Strategie bij Friesland Bank, en als zodanig
medeverantwoordelijk voor de beslissing om de bank uit te rollen buiten de
noordelijke regio.
Hij werkte twintig jaar lang voor Van Lanschot en maakte Friesland Bank toen
al van dichtbij mee. Of de Friese cultuur van invloed was op de beslissingen
van klanten, betwijfelt de geboren en getogen Amsterdammer.
"Ik merk daar niet zoveel van", zei hij eerlijk. "Maar als de
perceptie van de klant is dat Friezen nuchterder en betrouwbaarder zijn, dan
is dat zo."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl